کد مطلب: ۶۹۵۶
تعداد بازدید: ۲۱۷
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۶
فرهنگ سخنان امام حسین (ع) | ۷۸
بسیاری نمی‌توانستند علل و عوامل آن را بدرستی درك كنند و اعتراض می‌كردند، امّا حضرت اباعبدالله(ع) با برادر هماهنگ بود، او را امام خود می‌دانست و از او اطاعت می‌كرد، هرگاه گروهی خدمت او می‌رسیدند و می‌خواستند سیاست امام مجتبی(ع) را زیر سئوال ببرند امام حسین(ع) دفاع می‌كرد.

اطاعت از امام | ۱

 

هماهنگی با برادر در حفظ صلح

 

یکی از مسائل سیاسی مهم، مسئله‌ی صلح امام حسن(ع) بود كه با سطحی‌نگری، ساده اندیشی نمی‌شود آن را به ارزیابی گذاشت. بسیاری نمی‌توانستند علل و عوامل آن را بدرستی درك كنند و اعتراض می‌كردند، امّا حضرت اباعبدالله(ع) با برادر هماهنگ بود، او را امام خود می‌دانست و از او اطاعت می‌كرد، هرگاه گروهی خدمت او می‌رسیدند و می‌خواستند سیاست امام مجتبی(ع) را زیر سئوال ببرند امام حسین(ع) دفاع می‌كرد. روزی گروهی از شیعیان كوفه خدمت امام حسین(ع) رسیدند و تلاش فراوان كردند تا صلح امام مجتبی(ع) را رد كرده امام حسین(ع) را به قیام وا دارند.

 

حدیث 

 

قال الامام الحسین(ع): قَدْ كانَ صُلْحٌ وَكانَتْ بَیعَةٌ كُنْتُ لَها كارِهاً، فَانْتَظِروُا ما دامَ هذَا الرَّجُلُ حَیاً، فَإِنْ یهْلَكُ نَظَرْنا وَنَظَرْتُمْ.[۱]
امام حسین(ع) فرمود: (قرار داد صلحی بین ما وجود دارد گرچه خوشایند من نیست، امّا تا معاویه زنده است در انتظار باشید، پس آنگاه كه بمیرد، ما و شما تجدید نظر می‌كنیم).

 

پی نوشت 

 

[۱]. أنساب الاشراف ج3 ص150 حدیث 10.



دفتر نشر فرهنگ و معارف اسلامی مسجد هدایت

محمد دشتی

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: